Tiada Entri Tentang Ramadhan Tahun Ini???

Ayat macam gempak kan? :P

Apa-apa pun, Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh semua!

Dengan segala hormatnya, Perkara di atas adalah dirujuk. *Ni apa hal tetiba buat surat lak ni??

Cilok dari FB

Ok, berbalik kepada tajuk di atas, Tiada Entri Ramadhan tahun ini. Ada yang bertanya, dan ada kalanya saya terfikir. Kenapa ya tiada entri tentang Ramadhan?


1) Kehilangan Mood

Semua tahu bahawa perkara paling utama dalam nak menulis blog ialah Mood/minat. Maka, tahun ini adalah tahun yang tiada mood untuk menulis yang panjang-panjang tentang Ramadhan.

2) Kesibukan Melampau

Sebenarnya belum lagi tahap melampau. Cuma, kekangan masa amat-amat membuatkan diri ini tidak meyempat untuk menaip blog. Macam yang saya pernah tulis di entri lepas, Bulan Ramadhan ini adalah bulan yang paling banyak assignment, presentation, dan kerja-kerja lain.

3) Ketandusan Idea

Jika tahun lepas saya menulis artikel Menyelusuri Denai Ramadhan adalah untuk urusan penerbitan Buletin Al-Islah terbitan Unit Bimbingan & Kaunseling ITQAN. Tahun ini, saya tidak menulis kerana tiada 'paksaan atau gesaan' ke arah nak menulis artkel berkaitan Ramadhan. Maka, inilah sebabnya !

Setulusnya, sedikit kekesalan kerana belum bejaya menulis artikel untuk Ramadhan kali ini. Namun, saya kini lebih gemar mengemaskini status di Facebook Kumpulan Daie Muda. Alhamdulillah, bertemakan Rahmatnya Ramadhan, KDM sentiasa mengemaskini info-info berkaitan Puasa, Ramadhan dan yang berkaitan dengannya. Hasilnya nanti, mungkin akan cuba mengeuarkan booklet (buku kecil) untuk koleksi sendiri. =)

Sebelum Beredar, saya tinggalkan beberapa Quote tentang Ramadhan :) Moga bemanfaat.

Quote 1

'Sesungguhnya Aku Sedang Berpuasa'

1) Ucapan 'Sesungguhnya Aku Sedang Berpuasa' tidak boleh menjadi penyebab kepada ketidakhadiran kita ke kuliah agama atau program ke arah kebaikan ! =)

2) 'Sesungguhnya Aku Sedang Berpuasa' merupakan sebuah lontaran Positif terhadap Perkara Negatif.

3) 'Sesungguhnya Aku Sedang Berpuasa' adalah benteng daripada provokasi Nafsu.

Sedutan Forum Transformasi Ramadhan oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil & Ustaz Shuhadak Mahmud. :)

Quote 2

Untuk 10 Malam Terakhir Ramadhan, Anda Pilih Yang Mana?

a) Lailatul Kamdar (Dah Mula Ber'shopping' ^^)
b) Lailatul Cadar (Masih Lena Dibuai Mimpi)
c) Lailatul Qadar (Menjadi Hamba Allah !)

Sedutan Forum Transformasi Ramadhan oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil & Ustaz Shuhadak Mahmud. :)

Quote 3

Matlamat Akhir Puasa ialah TAQWA.

Antara ciri-ciri Orang Bertaqwa:

(Surah Al-Baqarah: 3-4)
1) Orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib
2) Orang yang mendirikan Solat
3) Orang yang menginfakkan sebahagian dari rezeki yang diberikan kepadanya.
4) Orang yang beriman kepada Kitab Al-Quran dan Kitab-kitab sebelumnya
5) Orang yang yakin wujudnya hari Akhirat.

(Surah Ali Imran: 134-136)
6) Orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah
7) Orang yang menahan kemarahannya
8) Orang yang memaafkan kesalahan orang.
9) Orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera bertaubat dan tidak mengulangi kesalahan tersebut.

::RahmatnyaRamadhan::


Sekian dahulu daripada saya. Ramadhan Kareem !!

::RahmatnyaRamadhan::

Comments

Jue Jaynee said…
walaikumsalam..
Alhamdulillah... My liver is touching2. Haha... Sangat menarik ringkas dan padat.. I like i like..
Zahirul Nukman said…
ngeee~ thank you. ^_^

Popular posts from this blog

Efektif dan Efisien

[UPDATE] Senarai Sekolah Agama, Pusat Tahfiz & Pondok Negeri Sembilan

Al-Nasr : Pertolongan